În general, prin
stil se înţelege totalitatea elementelor (de formă şi conţinut) prin care se
caracterizează creaţia unui arhitect, şcoală sau curent, sau chiar a unei
epoci. Termenul de stil comportă multiple semnificaţii, uneori chiar
contradictorii. Se poate vorbi în ansamblu de stilul unei epoci, luând în
considerare suma particularităţilor ce pot fi identificate la mai mulţi
arhitecţi. Sub acest raport, noţiunea de
stil se referă îndeosebi la totalitatea mijloacelor de expresie folosite şi la gramatica
sau limbajul caracteristic respectivei perioade.
În esenţă, un stil cuprinde un
ansamblu organic şi coerent de mijloace, care sunt puse în serviciul expresiei
arhitecturale. Mijloacele de expresie pot influenţa în mod decisiv esenţa
arhitecturii, dar numai în cazurile în care arhitectul le descoperă sau le dă o
altă formă graţie geniului său creator.
Atunci când se
apreciază creaţia unui singur arhitect, în mod obligatoriu prin stil se denotă
modul în care autorul a asimilat utilizarea mijloacelor de expresie
arhitecturală, ceea ce configurează mai precis valoarea intrinsecă specifică
creaţiilor sale. În cadrul acestui context, se apreciază poziţia filosofică şi
estetică, măiestria artistică, influenţele arhitecturale preluate, elementele
noi ce apar, toate acestea comparate şi raportate la alţi arhitecţi, fie din
trecut, fie din generaţia proprie. Această analiză de stil se poate lărgi şi la
nivel de epocă, dar caracterizarea va fi subiectivă, întrucât se preferă
elementele determinante apărute la cei mai reprezentativi arhitecţi ai epocii,
dar şi în acest caz contradictorii, pentru că un arhitect nu se repetă – ca viziune
formală – în imaginea oferită de un alt arhitect. Datorită acestor raporturi
reale, despre o epocă se poate vorbi doar în general, în urma unui efort de
abstractizare şi conceptualizare.
Stilul poate avea
şi o conotaţie care se substituie noţiunilor de gen arhitectural sau formă
arhitecturală. Nu de puţine ori, stilul se confundă cu maniera, preluându-se
astfel anumite elemente de vocabular şi sintaxă arhitecturală specifice unei
epoci. Manierism există în fiecare perioadă istorică, însă şi aici pot
interveni mutaţii şi acţiuni conştient corective.
Noţiunea de stil a fost
folosită de şcolile naţionale de arhitectură pentru a sublinia orientarea lor
estetică şi filosofică. Nu puţini sunt arhitecţii care au militat cu multă
perseverenţă şi cu rezultate de valori inegale pentru definirea şi utilizarea
unui „stil naţional”. Formularea respectivă a fost necesară pentru obţinerea
unei distincţii între stilul vernacular şi stilul oficial. Chiar şi aici au
apărut nuanţe diferite, în funcţie de talentul fiecărui arhitect şi de coerenţa
universului reprezentărilor sale artistice. Un stil, chiar şi naţional, este o
noţiune care îşi poate schimba esenţa şi forma în decursul timpului.
3 comentarii:
Te-ai prins in hora lui Popescu daca tot se lamenta el ca nu se mai discuta arhitectura pe bloguri? :)
Vaz ca ai schimbat si stilul de prezentare, o sa incerc si eu un pic de manierism dar nu mi-a iesit din prima. Nu ma prinsesem pana acum cum pot face in blogspot sa duc si pe dreapta o bara asa ca le am inghesuite pe toate pe stanga.
Revenind la subiect, eu am evitat intotdeauna sa incadrez stilistic ahitectura. In multe expuneri asta este insa tema centrala - cat de neoroccoco sau neorenascentista este una sau alta dintre decoratiile de fatada. "Stilul national" chiar si-a schimbat forma in putinii ani in care a fost utilizat.
eu vreau ceva mai practic...să se vorbescă specific, pe exemplu clar, luat de pe stradă şi pus pe blog
In sfarsit si armyuser a revenit cu articole noi, sper ca pe viitor fluxul de articole sa fie la fel de constant cum fost ...
Trimiteți un comentariu