marți, martie 16, 2010
Pasajul
Prietenul nostru - HM - ne vorbeşte sincer şi direct despre ceea ce am primit de la înaintaşii noştri: un Bucureşti bolnav, care nu dă nici un semn de însănătoşire. În legătură cu tema eternă a traficului din capitală şi pentru că de prea multă vreme, şi de prea multe ori am auzit cu toţii povestea pasajului suspendat de la Basarab, în toate culorile posibile, includ mai jos două fotografii, care completează acest spectru epic.
În vederea desenării unui fundal triumfalist pentru Congresul al III-lea al PMR din iunie 1960, mai multe şantiere încep să pună în practică în Bucureşti schimbarea de paradigmă din arhitectură (dar mai ales din construcții). Încă din primăvara anului 1959 faţa Bucureştilor începe să se schimbe în mod radical. Urmele lăsate de cutremurul din 1940 şi de bombardamentele de la sfârşitul celui de-al doilea război mondial sunt şterse, pas cu pas.
Conducătorul comunist al poporului român - fost muncitor C.F.R.-ist - impune în noul plan de sistematizare dezvoltarea unei zone cu tradiţie feroviară: segmentul din Calea Griviței dinspre Piaţa Gării de Nord către NV. Acest plan de sistematizare include în inelul I o soluţie de supratraversare a liniilor de cale ferată (de capacitate de circulaţie ridicată pentru acei ani), iar pentru inelul al II-lea de circulaţie păstrează un pod Grant de dimensiuni modeste. Prima fotografie prezintă cu cifra 8 versiunea de pasaj prezentată în presa anului 1960. Gara de Nord este situată către dreapta, vederea este în axa definită de bd. Nicolae Titulescu şi bd. Banu Manta.
După demonstraţia de independenţă din 1968, celălalt Conducător comunist al poporului român mimează în mod sistematic o atitudine de liberalizare continuă, ceea ce duce la creşterea popularităţii sale internaţionale. România urmează o mişcare strategică de desatelizare faţă de URSS, pentru a începe construcţia lentă şi sigură a neo-stalinismului românesc.
Spre sfârşitul anului 1970 locuitorii Bucureştilor au posibilitatea de a studia schiţele de sistematizare avute în vedere pentru reconfigurarea oraşului lor, într-o amplă expunere publică de hărţi, planuri, desene şi machete. Fotografia surprinde macheta pasajului suspendat de la Basarab prezentată cu această ocazie. În centru-jos este noua gară Basarab, spre stânga este bd. Nicolae Titulescu, iar spre dreapta-sus liniile de cale ferată conduc către Gara de Nord.
În anul 1971, al doilea Conducător comunist al poporului român vizitează China şi Coreea de Nord şi începe să fie atras irezistibil de o nouă formă de comunism.
Începe Epoca...
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
8 comentarii:
Asadar nu suntem cu 50 de ani in urma ci numai cu 40. Cu diferenta ca azi pasajul are si motz fancy, cu cabluri ...
Eu ma mentin in stupida conceptie ca trebuia facuta o gara moderna,noua in zona triajului de langa soseaua Chitilei si deschise mai multe traversari nord sud prin terenul eliberat. Pe spina caii ferate dezafectate era loc mult de spatii verzi iar Gara de Nord putea fi recuperata cu cinste pentru alte functiuni - o bursa, o primarie ca lumea de sector 6 ... era loc de reconversie cat cuprinde. Asa aveam si un nod de circulatie feroviara cum trebuie dar si mai multe legaturi nord-sud mai ieftine si mai eficiente.
Astept si parerea dlui Popescu :)
Frederic Dame comenta in 1906 ca la regularizarea Dambovitei s-a ales solutia meschina ce-o avem acum in loc sa se fi facut o operatiune mai ampla care ar fi facut Bucurestiul port la Dunare. Caci ideea respectiva nu a fost a lui Ceausescu desi el a incasat mistoul pe tema asta.
@Adrian...prezent la datorie :)
personal sunt adeptul unei gari centrale in zona adiacenta centrului unui oras, cu un nod de circulatie cu legaturi directe cu sistemul de transport public al orasului...avem multe orase importante ca exemplu si cel mai interesant mi se pare Berlinul, ca rezolvare moderna...oricum in acest moment in alte zone mai dezvoltate ale lumii se incearca reconversia acestor autostrazi urbane...cum noi suntem la inceput cu punerea in practica, vad ca vrem neaparat sa trecem prin toate stadiile
@armyuser...foarte interesant cum ai pus si tu si hungry mole in acelasi timp postari critice despre fostul regim, mai ales ca ma chinui si eu sa termin un material pe aceeasi tema, a realizarilor marete si a continuarii lor in prezent
@Popescu / Ne place sau nu, acestea sunt faptele trecute. Nu mă interesează polemica fotbalistică pe tema superiorităţii unuia sau altuia dintre proiectele nerealizate.
Nu a fost o coincidenţă cu articolul lui HM, domeniul circulaţiei urbane mă interesează şi din punct de vedere profesional. Nu am făcut decât să asamblez rapid câteva informaţii pe care le deţineam; în felul acesta bucăţile din puzzle par mai uşor de lipit. Aşteptăm cu interes alte istorii!
he-he, aşa acţionăm noi, organizat
Shhhhhh! Nu trebuie să ştie poporul!
asa se explica toata aceasta conspiratie care vrea sa reinstaureze regimul care a supt sangele boborului :)
Avand in vedere ca eu am postat aici si la articolul cu Smarandescu niste opinii ce ar putea avea nuanta de "polemice", sper ca nu eu sunt cel cu comentariile fotbalistice ...
Cineva pe blogul meu, (printre rarii comentatori :)) de altfel) ma intreba ce s-ar putea face pentru salvarea strazii Berzei. Cum se leaga de subiectul asta cu pasaje si trafic, va invit, Armyuser si Popescu, sa faceti o evaluare personala a traseului Piata Victoriei - Casa Poporului ce sta sa inceapa. Adicatelea daca e bine, daca avem nevoie, daca avem nevoie si se poate si altfel ... "chestii, socoteli" cum spunea personajul lui Mihailescu-Braila.
Nu ma topesc dupa fotbal, sper sa mai pot reveni pe aici!
@Adrian / Confirm faptul că nu era vorba despre tine! :) Nici eu nu mă omor după fotbal (și toate afacerile conexe).
Puțintică răbdare și cred că pot să contribui cu un răspuns la tema propusă de tine! Mulțumesc pentru invitație și ești așteptat să revii oricând cu comentarii cât mai personale!
Trimiteți un comentariu