vineri, iulie 10, 2009

Banca Ardeleană



Astăzi puteți vedea doar câteva fotografii, fără nici o istorie. În aceste fotografii apare un imobil care a adăpostit o instituție de credit și economii cu capital român și maghiar, cunoscută îndeobște sub numele de bancă.



Banca Ardeleană S.A.R. Cluj a fost înființată după Marea Unire, în 1919, și a urmat soarta multor altor instituții și imobile naţionalizate în anul 1948. Destinul imobilului din strada Ion Ghica nr. 5 este similar cu cel al imobilelor din lista de aici.



În anul 1937 participarea Băncii Ardelene (Erdelyi Bank) la industria română o situa pe locul cinci între băncile din România, în timp ce participarea similară a Băncii de Credit Român o situa pe aceasta din urmă pe locul întâi, fiind cea mai puternică bancă din România la acel moment.

Capitalul Băncii de Credit Român era controlat de o structură de acţionariat majoritar engleză şi franceză, permiţând jucarea unui rol important în "naţionalizările" din timpul celui de-al doilea război mondial. BdCR a servit drept paravan protecţiei continue a intereselor străine în Romănia.

Banca Ardeleană, imobil desenat de I.D. Berindei - faţada principală către strada Ion Ghica

Vedere din hala ghişeelor spre intrare. Astăzi hala este închisă în dreptul grilajului cu un glasvand de PVC.

Vedere dinspre intrare către hala ghişeelor

Sala de consiliu

Numele arhitectului şi al antreprizei constructoare, astăzi 

Faţada principală a imobilului, astăzi

11 comentarii:

alexandru mircea spunea...

trist :(

Stefan spunea...

Asiromul de azi. Iar in dreapta este asigurarea romaneasca. Arata tare interesant cladirea aia. Am si eu o poza dintr-un unghi dragut.
Ce e cu grilajul cu corbul cu inel in cioc? Adica stiu de reprezinta heraldic dar ce cauta acolo? Asta e legatura cu Ardealul?

Raiden spunea...

@ Stefan - Acvila cu inel in cioc este un insemn heraldic regasit in blazoanele din arealul ardelean, inca din timpul autro-ungarilor - verifica daca nu ma crezi :)

@ armyuser - hai sa aduc si eu contributie la articol - din 1948, in sediul Bancii Ardelene s-a instalat una din sucursalele ARLUS (Asociatia Romana pentru strangerea Legaturilor de prietenie cu Uniunea Sovietica). Sediul central ARLUS era pe str. Batistei, vis-a-vis de actuala Ambasada SUA (un imobil modernist-art-deco).

Astazi fosta Banca Ardeleana este sediul OSIM.

Stefan spunea...

Raiden, eu am zis ca e vorba de un corb si am spus ca stiu de unde vine, dar nu eram sigur de unde si pana unde prezenta lui acolo, pe grilaj.
Banca e sediul OSIM, da. Cam mare pentru o institutie mica.

Raiden spunea...

Da, am gresit eu, e mai degraba un corb cu inel in cioc. In reprezentarile blazoanelor, era colorat negru, dar aici e metalic :)

radu spunea...

parca era o legenda legata de matei corvin, a propos de corb+inel.
de ex http://g1b2i3.wordpress.com/2008/02/04/legenda-corbului/

Anonim spunea...

In ce an a fost construita cladirea?Hai k acuma e clar k nu este/era altceva(hotel,imobil de locuit... :)

-b.r.n

armyuser spunea...

@Raiden / Mulțumesc. Uitasem să pomenesc de amprentele firmei ARLUS de deasupra intrării.

Din materialele consultate nu am reușit să aflu foarte multe date utile pentru domeniul care ne interesează pe noi. Se pare că BA ca instituție financiară nu a apărut din senin în 1919, ci a provenit dintr-o instituție similară cu capital exclusiv maghiar și operațională înaintea Marii Uniri pe teritoriul imperiului Austro-Ungar. Poate de aici și preluarea la nivel decorativ a simbolului Corvinesc. Pe grilajul intrării principale exista un grup decorativ realizat în metal bazat pe caduceul lui Hermes Diaktoros/Mercur, astăzi dispărut.

Nici anul ridicării/inaugurării imobilului din București (unde era doar o sucursală a BA) nu apare în documentele consultate de mine. Oricum, nu poate fi datat decât între 1919 și 1928, anul morții lui Ion D. Berindey.

nicu spunea...

Tatal meu a lucrat in Bucuresti la BA intre 1936 si 1947.Fiind evreu,tatalui meu i s-a interzis sa fie angajat la BA odata cu venirea la putere a lui antonescu.Totusi,mai ales datorita sefului sucursalei Bucuresti a BA - Emil Ghilizean - tatal meu a fost 'mentinut' ca angajat al BA,cu conditia sa 'instrueze' un functional roman in 'meseria' de functional de banca.
Imediat dupa 23 August 1944 tatal meu - fiind deasemenea si comunist- a fost angajat oficial la BA si apoi dupa putin timp,tatal meu a devenit directoer al BA.Eu si fratele meu geaman ne-am nascut in iunie 1947 si acea perioada familia tatalui meu ,mama si sora mea,ca director al BA lucuia in apartamentul de la etajul superior al BA,'rezervat'directorului BA.Odata cu decretarea nationalizari, tatal meu a devenit lichidatorul catorva banci,inclusiv al BA.Tatal meu povestea ca imediat dupa nationalizare, a venit Ana Pauker,impreuna cu secretara ei personala - Cristina Boico* - sa inspecteze cladirea BA cu scopul sa preia cladirea pentru a o transforma in sediul central ARLUS.*Cam 30 de ani mai tarziu,fratele meu s-a casatorit cu fiica Cristinei Boico

Mioara Radulescu spunea...

Din anul1974 aceasta cladire apartine Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci. Cladirea a fost consolidata in anii 1994-1997 cu subventie de la statul Romăn . Consolidarea a fost hotarâta in urma unui control al Inspectoratului in Constructii care a concluzionat ca aceasta cladire este avariata de la cutremurul din 1977. Consolidarea a fost facuta in baza unui proiect al Institutului Proiecr tBucuresti si proiectul consolidarii a fost intocmit si semnat de Domnul Iordănescu cel care a initiat si proiectat deplasarea bisericilor in Bucuresti de asemenea la intocmirea proiectului de consolidare Prof.Dr Mazilu( profesor de rezistenta la Institutul de Constructii Bucuresti) a intocmit studiul de rezistenta al cladirii pentru asigurarea cldirii la un cutremur de 9 grade Richter.

Mioara Radulescu spunea...

Anonim Mioara Radulescu spunea...

Din anul1974 aceasta cladire apartine Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci. Cladirea a fost consolidata in anii 1994-1997 cu subventie de la statul Romăn. Consolidarea a fost hotarâtă in urma unui control al Inspectoratului in Constructii care a concluzionat că aceasta cladire este avariata de la cutremurul din 1977. Consolidarea a fost facuta in baza unui proiect al Institutului Proiect Bucuresti si proiectul consolidarii a fost intocmit si semnat de Domnul ing. Eugeniu Iordănescu cel care a initiat si proiectat deplasarea bisericilor in Bucuresti. De asemenea la intocmirea proiectului de consolidare Prof.Dr. Panaite C.Mazilu( profesor de rezistenta materialelor la Institutul de Constructii Bucuresti) a intocmit studiul de rezistenta al cladirii pentru asigurarea cladirii la un cutremur de 9 grade pe scara Richter.