joi, februarie 24, 2011

Linia inelară de autobuse



În ultimii ani, transportul în comun a înregistrat în Capitală succese apreciate de toţi bucureştenii. Ţinând seama de importanţa asigurării unei deplasări din ce în ce mai rapide şi mai comode a cetăţenilor în viaţa unei mari aşezări orăşeneşti, de necesitatea perfecţionării gradului de organizare a deservirii călătorilor cu tramvaie, autobuse şi troleibuse, de curând au fost luate - după cum ne informează conducerea ITB - noi şi importante măsuri.

În curând ia fiinţă o nouă linie de autobuse : linia nr. 33. Ea va avea următorul traseu: Gara de Nord - str. Occidentului - str. Lt. Lemnea - bd. Ana Ipătescu - piaţa Romană - str. M. Eminescu - str. Traian - str. Nerva Traian - str. Lt. col. Papazoglu - Pd. Mărăşeşti - bd. Mărăşeşti - str. Cuza Vodă - str. Bibescu Vodă - str. Artei - str. Sft. Apostoli - str. Sapienţei - str. Mihai Vodă - str. Ureche - str. B.P. Haşdeu - str. Vasile Pârvan - str. Berzei - Dinicu Golescu - Gara de Nord.



După cum se vede, traseul noii linii este inelar - singurul de acest fel din Capitală. El înglobează în interiorul lui zona centrală a oraşului, dând astfel posibilitatea unei legături directe între nenumărate cartiere, fără traversarea centrului. Eliminarea călătoriilor de tranzit prin centru are o mare importanţă. E deajuns să arătăm că la ora actuală în Piaţa Unirii, de pildă, trec 120 de trenuri I.T.B. pe oră şi sens, ceea ce conduce la o simţitoare scădere a vitezei de circulaţie pe această porţiune. În schimb pe linia inelară, care are un traseu puţin aglomerat, timpul de deplasare se va micşora simţitor.

Pe noua linie, având o lungime de 11,6 km, circulaţia se va face continuu şi în ambele sensuri, eliminându-se capetele de linii şi staţionările respective.

Este de remarcat apoi că linia 33 intersectează toate liniile centrale I.T.B., astfel încât autobusele ei pot prelua, într-o direcţie sau alta, călătorii de pe oricare alt traseu (şi invers). Importanţa noii linii poate fi mai pregnant subliniată de următoarele exemple : călătorul care se deplasează de la Hala Traian la bd. Mărăşeşti este nevoit să folosească în prezent două mijloace de transport : un tramvai de pe linia 7 şi unul de pe liniile 1 sau 9, trecând prin zona centrală. Prin crearea traseului liniei 33, el va folosi doar un vehicul, care-l va transporta pe un drum mai scurt şi într-un timp redus la jumătate.



Călătorii de pe str. Traian şi din jurul Foişorului de Foc, care doresc să meargă la Gara de Nord, trebuie să folosească două vehicule, ori 7 cu 12, ori 84 cu 15 sau 12 etc. În aceste cazuri timpul de deplasare este de aproximativ 35 de minute. Cu autobusul 33 ei vor ajunge la aceeaşi destinaţie doar în 20 de minute, nemaifiind nevoiţi să cumpere de două ori bilete.

Între str. Lt. col. Papazoglu şi calea Moşilor se poate călători cu tramvaiul 1 în 15 minute. Cu autobusul 33, acelaşi drum se va efectua în 10 minute. Odată cu înfiinţarea liniei inelare se va introduce şi biletul de corespondenţă valabil între linia 33 şi toate liniile de tramvaie, autobuse şi troleibuse, tangente sau secante la noul traseu.

[Informaţia Bucureştilor, 1959]

***

Mai multe hărţi care ilustrează evoluţia traseului acestei linii inelare, puteţi vedea aici, mulţumită contribuţiei importante a lui rosetti61.

3 comentarii:

ADRIAN spunea...

exceptional! asta arata cat am regresat in 50 de ani. "bilet de corespondenta" cu care sa sari dintr-un mijloc de transport in altul ?? de ce nu avem asta inca in 2011 ???

ps: la postarea cu Lemaitre vorbeam despre calea ferata caci erau locomotive in ateliere dar si vagoane CF in curtea fabricii

Tavi spunea...

Si sa nu uitam de tramvaiul 26... Acelasi traseu inelar, dar cu un diametru mai mare, asa cum se vede si pe harta.
Mi-aduc aminte ca am mers cand eram mic de tot cu ai mei la Obor (Ziua Recoltei, aprovizionare de toamna) si am luat 26 de la Lemetru, si hatza-hatza am ajuns intr-un tarziu (asa mi se parea mie) la Obor. Nu exista inca Bucur-Oborul, doar Halele si o piata imensa (tot mie mi se parea asa).
Mai tarziu, mergand la Facultate, am descoperit si capatul lui 26 (ciudat, nu? capatul unei linii inelare...), la Leu. Just across de intrarea in curtea Palatului.
Si tot cand eram mic, mergeam "la bagaje", in vagonul de clasa a II-a, ca era numai 15 bani, nu 25... Dupa aia au disparut vanzatoarele de bilete din mijloacele de transport in comun si am trecut la blat....

hm spunea...

Biletul acela de corepondenţă cred că nu a rezistat prea mult, din păcate.

O dovadă-n plus că am uitat complet de preocuparea pentru călător, pentru uşurarea transbordărilor.

Da, să ne fie ruşine.