A fost destul de lung timpul în care împrejurimile Gării de Nord au reprezentat o pată cenuşie pe harta oraşului. case mărunte de chirpici; uliţe desfundate; dughene dubioase; cafenele şi spelunci - iată decorul anilor ce s-au perindat pe aici, odinioară. Viaţa locuitorilor - în mare majoritate muncitori ceferişti - se desfăşura zbuciumată de nenumăratele griji zilnice, împărţită între pereţii caselor sărace şi zidurile înnegrite de fum ale atelierelor Griviţa. Ziduri între care a răbufnit, de atâtea ori, revolta muncitorilor împotriva condiţiilor neomeneşti de viaţă, şi unde, sub conducerea Partidului Comunist Român, ceferiştii au înscris în istoria luptelor muncitoreşti din ţara noastră un moment nemuritor: februarie 1933.
De o parte şi de alta a clădirii Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor - pe bulevardul Dinicu Golescu şi pe noua arteră dinspre aripa de est a clădirii ministerului - se vor ridica două mari ansambluri de blocuri, care, împreună cu edificiile existente, vor da pieţei un nou şi armonios cadru arhitectural. Piaţa Gării de Nord va căpăta astfel o formă dreptunghiulară, având pe latura de sud clădirea Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor, pe latura de nord clădirea Gării de Nord, iar pe laturile de est şi vest noile ansambluri de blocuri.
Primele trei blocuri cu nouă etaje vor cuprinde 1.188 de apartamente şi vor fi terminate în cursul anului 1960. Două din aceste blocuri se vor construi pe terenul viran dinspre aripa de est a clădirii Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor, iar al treilea pe bulevardul Dinicu Golescu, în continuarea noii clădiri a căminului ceferiştilor. La parterul clădirilor se vor deschide magazine.
La construirea acestor blocuri vor fi folosite soluţii tehnice moderne, prin care se va asigura atât ritmul rapid al lucrărilor şi un preţ de cost redus, cât şi confortul locuinţelor.
În a doua etapă a lucrărilor de sistematizare şi modernizare a Pieţei Gării de Nord, care va începe anul viitor (anul 1960, n.n.), vor fi construite alte trei blocuri cu câte nouă etaje în parcul existent pe bulevardul Dinicu Golescu, până la strada Furtună (astăzi strada Mircea Vulcănescu, n.n.), precum şi un bloc cu mai multe etaje la intersecţia dintre bulevardul Dinicu Golescu şi strada Viting (acest bloc turn, care ar fi adăpostit un hotel, nu a mai fost construit; pe locul acestuia se află în prezent un mic parc, n.n.).
Odată cu aceste construcţii vor fi reamenajate spaţiile plantate din faţa clădirii Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor, unde va fi ridicat şi Monumentul eroilor ceferişti. Spaţiile plantate din cadrul pieţei vor fi încadrate cu bazine ornamentale şi fântâni arteziene.
Prin lucrările de sistematizare se vor asigura totodată condiţii optime de circulaţie, creându-se şi zone de parcare a maşinilor.
Nu sunt prea mulţi anii de când trecătorul prin cartierul gării putea contempla aici o dureroasă amprentă a războiului. Case cu totul rase de pe pământ; ziduri scrijelate, afumate de bombele incendiare; locuri pustii, cu dărâmături năpădite de buruieni, palidă amintire a vieţii ce a existat aici. Imaginile estompate astăzi de tablouri cu totul noi. Ce observă acum mai ăntâi trecătorul? Oricât de grăbiţi i-ar fi paşii, oricât ar fi de cufundat în gânduri, nu se poate să-i scape ceea ce a început să devină tipic pentru cartierul gării. Sunt prea impunătoare, elegante şi plăcute la vedere siluetele noilor blocuri de curând construite! E prea vie animaţia şi forfota pe şantierele unde se înalţă alte noi construcţii de locuinţe. Peisaj inedit, ce atrage priviri admirative şi, adeseori, vădind o justificată surpriză.
Toate acestea vădesc o perspectivă pe care oricine o poate întrezări limpede. Contururile ei se profilează precis. Cartierul Gării de Nord se integrează, din ce în ce mai mult, în timpul modern al oraşului.
Piaţa Gării de Nord cu palatul CFR,
înainte de începerea lucrărilor de bordare a pieţei cu blocuri (1959 - AGERPRES ID 532262)
În final, un fragment din planul de sistematizare a Bucureştilor la 1935, cuprinzând şi zona Gării de Nord. Orice asemănare a realităţii din prezent cu acest plan este pur întâmplătoare.
11 comentarii:
ce frenezie de blocuri si pe Grivitei :)...foarte interesant cum umpleau de blocuri...ar fi fost "minunat" daca era totul pus in aplicare...ai gasit tot planul 1935 detaliat? daca te intereseaza si vrei sa-ti trimit, am si eu ceva, dar la o rezolutie proasta, insa e tot orasul
@Popescu / Am găsit planul pentru tot oraşul, exact sub forma pe care o poţi vedea exemplificată în fragment.
Blocurile de pe str. Garii de Nord sunt respingatoare, mai ales azi, cand arata jalnic. Pe Dinicu Golescu s-au apucat sa le "reabiliteze termic", asa ca va fi aici o zona LEGO f frumoasa.
Ma bucur ca nu au mai construit blocul-turn langa str. Witing. In ultima foto aeriana, se observa casele (disparute) de pe Calea Grivitei, la intrarea acesteia in Piata Garii de Nord.
Pe Calea Grivitei oricum s-ar fi facut blocuri pana in Buzesti, din cate vad. Ar fi disparut Hotelul Grivita, Cinematograful Marconi (Dacia), Cinematograful Feroviar. Intr-adevar, orgie de blocuri.
Pe planul de situaţie lărgit am putut observa impactul asupra axei Buzeşti-Berzei - cu amenajarea Pieţei Buzeşti -, dar şi finalizarea conturului pieţei din faţa Palatului Radiodifuziunii.
Bd. Dinicu Golescu este conectat la Ştirbei Vodă într-o piaţetă cu un cinematograf cu o sală de tipul Floreasca/G. Coşbuc. Pe plan este pusă în evidenţă tăierea unui tronson al bd. Dacia prin grădina Academiei, care permite conectarea circulaţiei înspre/dinspre Gara de Nord cu Piaţa Romană, remobilată recent cu blocuri.
@Vasile / Şterg orice comentariu care nu este legat de subiectul articolelor. Mulţumesc pentru înţelegere
Bai Vasile asta e un troll ce n-am mai vazut! Ce legatura are Dan cu articolul despre Piata Garii??
Vasile merita banat pe IP.
@Vasile / Fă-ţi blog şi publică-te acolo!
@Vasile / Aici este o zonă pentru comentarii referitoare la articol. Te rog să-ţi rezolvi orice altă problemă personală în altă parte!
Am locuit la Gara de Nord din anul 1969 până în 1986. Era o "faună" deosebită, dar mi-a plăcut. Mai exact pe Strada Gării de Nord nr. 2, în spatele blocului erau școala generală, agenția de voiaj și hotel Nord.
Trimiteți un comentariu