luni, martie 08, 2010

Sistematizarea pieţei Mihai Vodă în 1931

Podul Mihai Vodă în 1959

Studiind sistematizarea Capitalei - în afară de arterele de mare circulaţie: inelare (ringuri) şi radiale - punctele de întâlnire a mai multor străzi au nevoie să fie examinate cu atenţie şi sistematizate. Pieţele publice pot fi de două feluri: de staţionare sau de circulaţie (giratorie). Sunt şi pieţe care pot satisface ambele cerinţe.

Desenul de mai jos reprezintă o propunere pentru sistematizarea pieţei Mihai Vodă din Bucureşti. Caracteristicile acestei propuneri sunt următoarele:

1) Piaţa actuală va fi cu mult mărită, utilizând pentru mărirea ei o parte din terenul viran din spatele ministerului de lucrări publice şi acoperind o parte din albia Dâmboviţei. Un singur imobil va trebui expropriat şi dărâmat, cel aşezat la intersecţia str. Parlamentului cu piaţa.



2) Piaţa va fi de formă circulară, deoarece fiind o piaţă de circulaţie, forma circulară este cea mai convenabilă pentru mişcarea giratorie a vehiculelor.

3) Clădirea Vama Poştei va rămâne aşezată în axul pieţei.

4) După cum se vede în plan, în faţa Vămii Poştei se va putea aşeza un monument public important - poate Monumentul Infanteriei, destinat să fie aşezat în această piaţă.

5) Centrul pieţei va fi ocupat cu o mare peluză de verdeaţă, gazon, flori şi arbuşti. În această peluză vor putea fi aşezate pentru decorarea pieţei şase statui sau monumente comemorative. Un larg trotuar va mărgini această peluză.

6) Bănci publice de piatră vor fi aşezate pe lângă cele două balustrade ale podului ce va acoperi Dâmboviţa şi poate în jurul monumentului aşezat în faţa Vămii Poştei.

7) Clădirile ce se vor construi în jurul acestei pieţe vor trebui să aibă aceeaşi înălţime la cornişe şi pe cât posibil o uniformitate arhitectonică, aşa încât întreaga piaţă să formeze un ansamblu studiat.

Propunerea de mai sus a fost prezentată de subsemnatul (arh. Paul Smărăndescu, Arhitect şef al Ministerului de Interne şi Profesor - şef de atelier la Şcoala de Arhitectură, n.m.) comisiei de sistematizare care lucrează pe lângă primăria municipiului spre a fi examinată. În cazul în care va fi aprobată de această comisie, ea va trebui studiată în detaliu şi pe urmă aplicată.

[Universul - august, 1931]

10 comentarii:

popescu spunea...

foarte interesanta propunerea...mai ales cum e creat spatiul pentru a pune in valoare cladirea Vama Postei si cum face deschiderea catre Dambovita si intersectia de peste pod

Raiden spunea...

O propunere de bun-simt si care ar fi infrumusetat zona. Pacat ca nu a apucat sa fie implementata!

dan spunea...

Articol foarte scurt si foarte interesant ; felicitari!.
Sper sa nu te superi, dar am sa explic putin pt cititori ce se gaseste in schita proiectului lui P.Smarandescu din articol.
Fosta Str Belvedere din imagine este Str Domnita Anastasia de azi, strada orizontala din stanga sus este aceeasi Str Brezoianu, strada orizontala de sub ea este fosta Str a Parlamentului (azi, Str Anghel Saligny) iar Str Gutemberg de atunci este azi Str Elie Radu (Str Gutemberg de azi se numea in acei ani Str Imprimeriei).
Str Parlamentului isi tragea numele de la edificiul de la capatul ei dinspre Bd Elisabeta in care a functionat ani buni dupa WWI Senatul Romaniei, dupa ce aici fusese Clubul Austro-Ungar ; cladirea exista si azi la adresa Bd Elisabeta 45 (colt cu Str A.Saligny) si adaposteste un Oficiu Postal si sedii de firme.
In anii interbelici cele doua maluri ale Dambovitei purtau inca denumiri disticte ; pe malul stang, la Mihai Voda se intalneau pe acesta parte Splaiul Imprimeriei cu Splaiul Carol I care mergea pana spre Piata Senatului.
Inca o data felicitari!

ADRIAN spunea...

@Dan, trebuie sa va contrazic si sa va spun ca legatura cu Parlamentului se face pentru ca pe locul actualei primarii, fost minister al lucrarilor publice ar fi trebuit sa se construiasca Parlamentul. Nu s-a mai construit dar operatiunea de reconfigurare urbana a segmentat fosta strada Belvedere al carui tronson este actuala strada Gutenberg, fosta Plevnei, fosta Imprimeriei.


Nu stiam ca Paul Smarandescu a facut o astfel de propunere. Cam manierista si usor schioapa as carcoti eu. M-as fi asteptat la mai bine de la el ... Malul drept al Dambovitei ar fi fost un cosmar pentru constructori.Tot efortul pentru circularul acela cred ca ar fi fost numai pe hartie, spatial axialitatea Vamii Postei ar fi fost cu certitudine, cum am mai spus, schioapa. Interesant ca e publicat un asemenea lobby pentru o idee in ziarul prietenului sau, caruia i-a si proiectat casa, Stelian Popescu.

popescu spunea...

@Adrian...propunerea nu e atat de schioapa pe cum crezi :)...are cateva elemente care nu sunt decat aparent gratuite (dimensiunile si amplasarea rondului, monumentul principal, directiile de privire pe care le genereaza si mai sunt si altele), dar imi e greu sa le explic doar prin cuvinte...oricum chiar arhitectul precizeaza ca e doar o idee, urmand ca ulterior sa fie studiata in detaliu

dan spunea...

@ADRIAN
"J'avais oublie que les roses sont roses / J'avais oublie que les bleuets sont bleus / J'avais oublie tant de belles choses ..."

ADRIAN spunea...

@popescu da, posibil sa fie asa :) Eu cred insa ca era practic imposibil de realizat ceva in intersectia splaiului drept cu fosta strada Izvor. Ar fi rezultat, poate, in cel mai bun caz o constructie de genul celei ce exista in Times Square la NY (www.nyc-architecture.com/MID/MID-TimesSquare3.htm). Eu cred ca ar fi fost mai bine atunci sa se fi imaginat un cerc complet iar strapungerile strazilor Izvor si Mihai Voda ar fi generat mai curand o imagine de genul Admirality Arch de la Londra (http://www.norphil.co.uk/catalog/images/c-gb1011.jpg). Raman la parerea subiectiva ca era o compozitie dezechilibrata. Din partea lui Smarandescu,care era si autorul palatului Universul, loc unde a lucrat mai bine din punct de vedere urbanistic. Dat fiind ca volumul principal al palatului sustine vizual strada Constantin Mille la coborarea dinspre Victoriei. Ce-ar fi oferit in acest sens strada Gutenberg (azi Elie Radu) la iesirea din Cismigiu catre Dambovita? Peretele lateral al unei lame foarte subtiri in loc de un eventual element terminal al respectivului "admirality arch" in varianta Damboviteana ...
E doar o parere :)

armyuser spunea...

Propunerea poate avea şi plusuri şi minusuri, cu siguranţă nu poate rezolva toate problemele, fie ele de trafic, fie de perspective. Să nu uităm că schiţa are deja aproape 80 de ani, iar Smărăndescu era la o vârstă când nu mai era tentat să experimenteze, ci mai curând să reutilizeze principiile clasice. Cred că amplasamentul nu poate oferi perspective de acelaşi tip pentru toate arterele, ci doar pentru cele de importanţă majoră.

Personal eu am o nedumerire privind continuitatea str. Mihai Vodă. Circulaţia între cele două segmente ale străzii nu necesită utilizarea giraţiei, deci arcul de cerc din avalul Dâmboviţei ar mai putea fi ajustat, cu riscul distrugerii formei circulare.

popescu spunea...

@army...tocmai amplasamentul si dimensiunea rondului mi se pare "gandita"...din ce vad eu, cred ca a vrut sa fie o intrerupere clara a cheiului Dambovitei cu dirijarea circulatiei astfel incat sa fi obligat sa intri in piata si sa treci prin jurul rondului (oricum exista si cateva teorii de creere de spatii care sa rupa o directie prea "monotona" a unei strazi)...pe atunci nu gandeau strict din punct de vedere al circulatiei auto
@adrian...perspectiva de pe str. Gutenberg nu e frontala pe cladirea "lama" si surpriza o ai cand ajungi in capatul strazii, acolo apar defapt 3 viitoare cladiri, peste Dambovita, care creaza un ritm...plus ca pe partea de sud, se vede ca trotuarul e mai lat si frontul strazii nu e continuu, tocmai pentru a nu te ghida strict catre cladirea "lama"...mie mi-a placut si propunerea si discutia pe tema asta :)

Anonim spunea...

nu este necesara aceasta sistematizare intrucat numarul vehiculelor depaseste cadrul urban stabilit