
Activitatea de construcţie şi reconstrucţie a Capitalei se desfăşoară pe zi ce trece într-un ritm mai impresionant, iar prefacerile adânci ale bătrânei noastre Capitale, care la 500 de ani de viaţă a început să întinerească uluitor de repede, nu mai surprind azi numai pe provinciali, ci constituie un adevărat caleidoscop şi pentru bucureşteni. Riscul de a nu mai recunoaşte oraşul devine tot mai mare pentru cei care nu "călătoresc" destul prin oraş sau nu se îngrijesc să fie informaţi "la zi".
Nenumărate construcţii noi au apărut şi apar mereu în toate colţurile oraşului şi mai ales în centru, care se înfrumuseţează şi îşi schimbă faţa de la o zi la alta.
În acest şantier de reconstrucţie a Capitalei, reconstrucţia pieţei Republicii constituie ansamblul cel mai important început în acest an. [...] Sistematizarea acestui ansamblu situează în centrul de compoziţie Palatul Republicii, care împarte întregul ansamblu în două spaţii cu caracter diferit: platforma superioară - actuala piaţă a Republicii, care urmează a fi în curând sistematizată şi lărgită - şi platforma inferioară - care urmează a fi construită până la sfârşitul acestui an.
Realizarea pieţei noii săli a Palatului R.P.R. a făcut necesară restructurarea cu îndrăzneală a situaţiei existente, care prezenta un aspect dezordonat şi diform, inadmisibil pentru centrul Capitalei noastre - rezultat al dezvoltării haotice a oraşului în vremea burgheziei.

Sistematizarea şi reconstruirea acestei părţi a oraşului va constitui un eveniment istoric pentru Capitală. Datorită grijii partidului şi guvernului nostru se realizează aici primul ansamblu arhitectural central închegat, armonios şi unitar al Bucureştilor, aşa cum nu au putut şi nici nu ar fi putut visa să proiecteze arhitecţii în epoca burgheziei. Toate încercările depuse de monarhie în trecut de a realiza un centru nu au făcut decât să mărească haosul din jurul fostului palat şi să creeze... "pustiul de asfalt" menit să ţină cât mai la distanţă poporul.
O dată cu răsturnarea monarhiei, vechiul conţinut al palatului - devenit proprietatea întregului popor - s-a schimbat, amenajându-se aici Muzeul de artă al R.P.R., factor activ în dezvoltarea revoluţiei culturale în ţara noastră. Construirea noii săli a palatului dezvoltă şi adânceşte şi mai mult acest nou conţinut, aduce în palatul fostei monarhii - unde nu călcau decât magnaţii financiari şi politici ai vremii - masele largi ale oamenilor simpli din popor, ce devin astfel beneficiarii permanenţi ai palatului construit din munca lor.
Palatul se trasformă astfel într-un vast ansamblu cultural, care va atrage zilnic mari mase de spectatori în sala nouă şi în sala mică de concerte, în Muzeul de artă şi în fosta sală a tronului, care va putea fi folosită şi ea ca sală de festivităţi.
[Revista Arhitectura, 1960]