vineri, martie 19, 2010

Cehoslovaca



Un articol scurt, un pretext. Pe un calcan din zona viitorului bulevard Buzeşti-Berzei-Uranus se ghiceşte o siluetă masculină, îmbrăcată într-o ţinută clasică. Cum a ajuns acel fragment dintr-o reclamă pe zidul din Berzei nr. 100?

În urma formării Micii Înţelegeri în anii 1920-1921, relaţiile dintre Regatul României şi Cehoslovacia se dezvoltă în mai multe direcţii, în special pe plan militar şi economic. Mica Antantă cuprinde pe lângă cele două state şi Regatul Iugoslaviei. Aspectul economic al alianţei este reflectat în elaborarea unui plan economic comun, cooperare economică, tarife preferenţiale, camere de comerţ mixte, colaborarea în industrie, agricultură, transporturi.



Colaborarea dintre România şi Cehoslovacia se manifestă prin prezenţa sporită a produselor fabricate de societăţile din Cehoslovacia pe piaţa Bucureştilor şi chiar prin deschiderea unor unităţi care să producă mărfuri pentru piaţa românească.



În publicaţiile anilor 1937-1939 apar din ce în ce mai frecvent reclame cu produsele de confecţii pentru îmbrăcăminte cu eticheta Cehoslovaca. Adresa magazinului principal, situat la parterul unităţii de producţie este strada Berzei nr. 100.



Cu un mic efort vizual, sprijinit de o ajustare pricepută a contrastului imaginii, pe acelaşi calcan, în dreptul ultimului etaj, se poate ghici logo-ul Cehoslovaca.



De la Baciu.

De la Rezistenţa Urbană.

(MAGAZINUL CEHOSLOVACA + FABRICA DE CONFECȚII, București, 1936, din Revista O.N.T. România, An I, nr. 13-14, Oct.-Nov. 1936, full page, b/w, format: 22.5 x 30.5 cm, din kitul cu reclame).

20 de comentarii:

Tudor spunea...

frumos exemplu de arheologie prin sapaturi fotografice :)

Raiden spunea...

Fantastic! Un vestigiu al vremurilor apuse care va disparea cat de curand.

Bine ca ai documentat acest caz.

teoctist spunea...

Trec aproape zilnic pe langa aceasta cladire si de-abia azi datorita articolului tau, am remarcat reclama de pe zid.
Credeam ca este o constructie postbelica. Felicitari pentru articol si pentru blog

dan spunea...

Mi se pare important ce ai descoperit pe acel zid. Amintirea unui brand important in anii '30, CEHOSLOVACA, firma de care stiam.
Totusi, in 1934 sunt mentionate numai in Bucuresti 98 fabrici textile si de confectii, utilizand peste 12.000 lucratori, intreprinderi care aveau o productie semnificativa la o calitate, probabil, satisfacatoare (dar fabrici de confectii existau si in alte orase mari din tara). Deci piata era deja asigurata de produse romanesti.
Firma CEHOSLOVACA venea in Romania dupa alta colaborare cu tara prietena si vecina pe atunci: duioasa (vreau sa spun veroasa) afacere Skoda, realizata la "mica intelegere" de oameni influenti, in cadrul "Micii Intelegeri". Coruptia era in floare in Romania acelor ani (curata eflorescenta).
***Intr-o fotografie frumoasa din anii '30 se vede o reclama cu neon a firmei CEHOSLOVACA pe fatada imobilului Fialkowski.

ADRIAN spunea...

Foarte tare chestia asta. Nu am acum in cap cladirea, tot ma duce gandul la o constructie aproximativ vis-a-vis de Piata Matache ...
Mai sunt o multime de astfel de locuri cu vechi inscrisuri care abia se mai vad. Felicitari pentru descoperirea acesteia!

Stefan spunea...

Excelent!

Andrei Popescu spunea...

Daca va ajuta cu ceva in ancheta dvs., presedintele "Cehoslovaca" era un apropiat al lui Titulescu si al Maniu, Grigore Filipescu, presedinte al Partidului Conservator. Va pot trimite mai multe informatii daca va intereseaza.

armyuser spunea...

@Ramung / Mulţumesc! Da, sunt interesat, cu rugămintea să îmi comunicaţi şi sursa acestor informaţii. Găsiţi adresa mea de e-mail pe profil.

axelanti spunea...

chiar ma intrebam ce istorie a avut fabrica respectiva. am documentat intreaga zona, fotografic, sa raman cu o imagine de ansamblu dupa ce vor darama. redescopar si eu reclama intr-una din pozele mele. merci

Anonim spunea...

ulterior firma s-a numit ARTA MODEI. a fost privatizata in anii 90 prin metoda MEBO.

Nea Vasile spunea...

Pe la sfarsitul anilor '50 treceam in fiecare zi cu tramvaiul 3 în drum spre scoala pe langa cladirea pe calcanul careia se putea citi foarte bine logo-ul CEHOSLOVACA si am aflat de la mama ca acolo fusese si un magazin de îmbracaminte.
In anii de glorie ai comunismului fabrica producea pentru firma C & A.

Anonim spunea...

Multumesc mult!
Scuze pt postarea tardiva, dar abia azi am vazut. Nu stiam ca mai exista reclama! Prinanii 1964-69 mergeam cu parintii in zona pietei Matache, la rude sau la cumparaturi, si vedeam reclama cu Cehoslovaca (desiur mult mai clara atunci!).
imi atragea atentia pt ca era un anacronism, noi eram de mai bine de 20 de ani in comunism, dar acolo pe calcan trona reclama la o firma capitalista din perioada interbelica ... Nu mi-a dat nicio dat prin cap sa fac poze!

Cristian.

LupuD spunea...

Buna ziua ! Mai aveti ceva informatii despre Cehoslovaca? Eu caut arhiva intreprinderii, deoarece mama mea a lucrat o perioada acolo, si are nevoie de cartea de munca.Multumesc !

Moraru Alin spunea...

Va salut ,dacă intereseaza pe cineva am o fotografie de grup cu probabil șefii din conducerea fabrici fotografia este facuta pe 6/9/1925,pentru mai multe detalii 0768170503 Alin Moraru

Moraru Alin spunea...

Salut ,dacă mă puteti ajuta va rog cu mai multe informatii si pe mine ,despre fabrica ,conducere, orice informatie in plus este binevenită. moraru199010@gmail.com

Unknown spunea...

Mulțumesc frumos pentru informații despre fabrica, Cehoslovacă,numita mai târziu Arta Modei,unde am lucrat la etajul al treilea zece ani.Nu aveam sâmbete libere,dumineci sau sărbători în timpul comunismului.Un coșmar!

Unknown spunea...

Bună ziua și mama mea a lucrat acolo, știți cumva cum se poate ajunge la arhivă? Este vorba de ani ei lucrați acolo.. Mulțumesc anticipat

Anonim spunea...

Am gasit prin casă, moștenit de la părinți, un vechi umeraș din lemn lustruit, cu formă elegantă și cârligul de agățat protejat și el cu lemn. Umerașul are inscripționat pe o față numele "Cehoslovaca", iar pe cealaltă, adresa: Str. Berzei, 94-100, București. Aș fi postat poza, dacă aș fi avut cum.
Am vrut să aflu mai multe despre povestea fabricii și am găsit acest site. Mulțumesc!

Anonim spunea...

Am lucrat acolo între anii 1992 și 2004 pot să vă spun că am trăit un calvar.

Anonim spunea...

Am lucrat în această fabrică în între ani 80 și 94 și as vrea să găsesc arhiva! Vă multumesc